beraya ke rumah makcik enady

: kolam ikan kecik kat sudut rumah cik anak :

citer raya aku tak habis2 lagi..
banyak nau gambarnye...
ok ni citer raya kedua...
lpas g kubur arwah nenek tu,
aku, enady n family ucu memulakan perjalanan utk beraya ke rumah sedara mara
kat belah2 sungai besar nun..
sedara mara belah ibu aku ramai dok kat sana...
ayah ibu ijai anep n kakyang tak ikut sebab dorang semua balik Perak balik..
bila perut sakit, rase malas nak berjalan..
tu ayat ayah ye..

gambar2 aku beraya kat parit 8 timur ( dipanggil bendang sebab kawasan sawah padi...)
takdela pulak aku amik sebab macam dah takde mood...
satu lorong parit 8 Timur tu ade 3 buah rumah sedara mara..
nasib baik jiran2 je tapi kena pegi semua rumah..
nasib aku baik
sebab raya tahun ni tgh musim buah pelam..
semua jnis pelam la..pelam epal, pelam telur, pelam padi...
bermacam2 la..
setiap rumah yg aku pegi, mesti dorang kasik pelam..
waahhh suke suke..aku mmg hantu pelam..
bukan sebab aku pregnen ye..
kalau tak pegnen pun, aku mmg kaki makan buah pelam...
sedap woo..masam2 tu cicah ngan gula kicap n cili api..
nyum nyum..aku dah terliur dah ni..
sape2 rumah dia ade buah pelam..
meh kasik kat aku sket..=p

dah habis beraya rumah sedara mara belah ibu aku...
enady ajak pulak beraya ke rumah sedara mara belah abah n mak dia pulak..
nasib baik dekat2 je,..
area yg sama cuma parit je lain..
: rumah pakcik ramli...keliling tu adalah sawah padi :

memula g umah pakcik Ramli..
adik abah..
rumahnye sebuah je n di tengah2 sawah...
sempat snap gambar rumah je..
hehehe...
dan kat rumah pakcik Ramli tu jugak rumah yang paling banyak kuih raya yg pernah aku jumpa..
atas meja penuh, bawah meja lagi berbalang2..
lupala nak amik gambar..

dah nak dekat maghrib baru kami bertolak ke Rumah makcik enady (cik anak)..
adik mak pulak..kat Taman Penggawa, Sunga Besar...
jalan nak masuk kat rumah cik anak ade banyak pokok pelam..
buah nye sangat lebat..
dalam hati aku berkata, kalaulah ni rumah cik anak..bolehla aku mintak sket nanti..
sekali mmg betul tu rumah cik anak..
waahhh..pelam lagi..suke suke...
kami mandi, solat maghrib n makan kat rumah cik anak...
rumahnye sangat cantik..
siap ade kolam kat depan rumah..
aku tak pnah pegi lagi kat umah cik anak ni..
rupa2nya rumah ni tempat kaum keluarga enady bertanggak mase time aku bertunang n kawen dulu..

:pelam bergayut2 kat umah cik anak..:

: aku n ika :

: area depan umah cik anak :






posing jap kat kolam cik anak..
mase kitorang sampai cik anak takde ngan anak2 dia..
g kedai utk standby rumah terbuka pada keesokan harinye...
gate tak kunci, tu yg kitorang masuk je..
lagipun bukan rumah sedara jauh..sedara rapat jugak kan..

cik anak ni kira loaded jugakla..
ade stokis sendiri..
ape ke name product tu..
DXN...
korang pnah dengar?
aku tak amik port sangat bab product2 kesihatan ni..

lama lepak umah cik anak..
dalam kul 10 baru gerak balik perak..

No comments:

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...