check up 7 bulan @ 28 minggu (updated!)

ok guys, lupakan dulu story cuti2 aku ke Cameron yg tinggal satu entry je lagi tu...
lupa nk citer pasal aku check up on last tuesday...

as usually, wake on 6.30 am...
setel ape2 yg patut...
on 7.30 am get ready g klink desa Desa Putra, Sg. Merab...
macam last 2 weeks, BSP juga kena buat...
ala yg 4 x amik darah sehari tu..utk check kandungan gula dalam darah...

result check up :

= berat naik lagi ~ 1.3 kg..normal...
= Hb ~ alhamdulillah...naik jugakla walaupun sikit...10.3gm (still under unnormal...normal ~11.0gm)
bahaya bila Hb kurang dr 11.0gm ni adalah
- bleeding mase deliver
- bersalin awal
- keguguran
- kematian janin semasa dalam kandungan...
dan aku dah kena makan ubat iron tu 4 bijik sehari...2 biji pagi n 2 biji malam waktu nk tdo..
= tekanan darah ok..110/70
= degup jantung baby ~ makin hari makin jelas...huhu..teruja...
= gerakan baby...makin kuat terasa...dan aku juga seawal 7 bulan ni dikehendaki mengisi carta pergerakan bayi macam gambar kat bawah ni..

result untuk BSP :

fasting ( berpuasa dr jam 10.00 malam sehingga kul 8 pagi esok ) ~ 5.1

post breakfast ( lpas amik darah kul 8 tu..makan utk breakfast n berhenti makan kul 8.20, lpas 2 jam amik darah balik ) ~ 5.4

post lunch ( dah amik darah kul 10.20 pg tu, makan balik utk cover tengahari..kul 12.00 tghari stop makan, 2 jam lpas tu amik darah balik ) ~ 7.1
huhu...tinggilah pulak..gara2 aku terlupa nk minum air masak lpas makan tu...dah kena bebel ngan nurse..hiks=p

post dinner ( dah amik darah kul 2.00ptg tu, makan la ape2 yg patut n kul 6 stop makan, 2 jam lpas tu amik darah balik ) ~ 5.2
alhamdulillah..turun balik....kul 8 malam g klink desa tu, lpas tu terus g pasar malam..hikhik

dan utk second review for BSP ni, aku takyah jumpa doktor..yeayyy!! suke suke...sebab ape aku suke, sebab aku malas nk ke Dengkil nun...n tgu doktor lama2...berasap punggung tau bila tgu punye tgu, rupanya doktor tgh dok gayut kat tepon...geram tak...padahal aku org yg first dtg ni..kul 2 ptg...kul 3 baru dpt jumpa ngan doktor tu..hell tak?...pas tu mase aku dok dlm bilik tu, boleh tak kejap2 ckp ngan aku, kejap2 tgk phone...last2 jumpanye tak sampai pun 5 minit...manela aku tak jadik hulk!!! huh...nk kena komplen ni...

ok, lastly...gambar latest aku yang sudah 7 bulan pregy...gemuk tak?hehe
huhu..fes time pakai baju pregy g opis...
selalu aku pakai skirt n blouse aje...


OH YE, TERTINGGAL SATU LAGI INFO...

= awal 7 bulan ini juge aku kena cucuk Tetanus atau lebih mesra disebut utk mengelakkan kancing gigi kpd si ibu...(bagi ibu yang pregy anak sulung, injection diberi 2 kali sepanjang pregy...sakit jugaklah menahan..sampai la ni aku masih terasa kesengal2 lan nye..hikhik..yg pregy anak kedua dan seterusnye, sekali je dia inject, aku bulan depan lagi sekali inject..huhu..)

= aku dapat juga full cream milk free dari kerajaan..1 tin...dah jimat tak yah beli susu..hikhik...sebab aku dilarang meminum susu anmum lagi...sebabnye lagik...sebab kandungan gula dlm susu anmum tu tinggi..

ok tu jer..sekian...

thanks to kak nurul aka opismate kak ila(jivebumz) yg sudi baca blog nana..hihihi..

♥ honey ♥

8 comments:

Zana Adieyza said...

cute!! baby pun mesti cute..

CikPuanMiera said...

memang hell... tp nak wat cemane kan.. redha jek la... hihihihi

Unknown said...

penerangan yang terperinci! member akak si nurul yg ngah peknen sama ngan nana suke bace kisah peknen nana nie tau! so ini adalah info untuk dia yer pasal sume tu..


alahai sweetnye nana pakai baju cam gitu :)

Unknown said...

cumel lah sis. take care always taw. baby pon tamau noti2 k. ^_^

pRincESs_N said...

uhuuu...sungguh comel ko gn bj preggy tu..7 bln sudaa...

anil lutaze said...

memang dah besar habes perot ana...kalau anil bunting pelamin msti lbh kurg ana je kan...sbb kite kawen sama bulan...hehehe

masdila said...

somellaakk pkai mexi tu,hehehehe
x pnh tgok g....

UnGu VioLet said...

HAPPY NEW YEAR SIS!!

moga tahun ini akan lebih memberikan sinar dan rahmat dalam melayari kehidupan ini.. moga terus berjaya.. Ameen..

may all ur dream will come true!!

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...