entry kelmarin





entry kelmarin. tak sempat nak publish semalam...

ingat tak citer ni,.

nilah citer sebenar...

**********************

Mase aku tulis ni dani tengah menyusu. Papa dia yang pegang.. Giliran enady plak yang jaga n tidokan. Aku dah jaga dani tadi. Jaga anak kena gilir2 maaa… kalau tak ,mau pengsan aku buat sorang semua. Lepas setelkan semua kerja-kerja rumah :

masak,
makan,
basuh pinggan,
masukkan baju kotor dani dlm bakul,
isi balik baju dlm beg baju dani tuk esok,
basuh botol susu dani,
naikkan susu dani yang dah beku ke atas ( peti ais aku fridge nye kat bawah),
kuarkan susu yang aku pam kat opis tadi masuk dlm botol susu dani siap-siap,
masukkan ice pack dlm fridge kasik beku,
pam susu..

ok dah..banyaknye..hehe...dah siap semua tu barula aku ade can nak ngadap lappy ini..fuhhh…
Kalau kat opis lak nak tulis memang tak sempat. Banyak keje…keje dah makin menimbun setelah 2 hari aku pegi kursus. Jadiknye aku tulis kat Mic. Word ni n esok (pagi ni) aku pastekan aje kat blog..hehe..ok kan..

Oh ye, cerite yang aku nak share tu takdelah ape sangat… Cuma aku sedih sangat sangat bangatttt.. aku sorang jelah yang sedih kot..hehe..(eh gelak pulak, kate sedih) ok ok..sdih sedihh…

Si kecik aku tu, Dani, dia dah tak nak menyusu badan lagi. Sedih kan. Sape yang belum jadik ibu tu mungkin la rase biasa je bende ni. Tapi bagi aku, mungkin jugak pada ibu-ibu yang lain, rase dah hilang nikmat itu kan… siyes, aku macam tak tentu arah jugak la. Bangun tengah2 malam nk ngepam. Dani kan tak minum through aku punye breast, so, mmg mencurah2 susu aku tu keluar.

Maybe Dani konpius kot antara puting susu botol n aku punye nipple. Jenuh dah aku sua kan breast aku nk nak suh dia isap, tapi nan ado la.. dia akan melalak-lalak, meraung-raung macam kena pukul tu. Dah pujuk jugak..cakap elok-elok n belai rambut dia kan, tak mau jugakkk..adoii la dani… sedih mama macam ni tau.. ngape la tak mo minum ni…

Aku takut susu kering je..adeiii..dan utk pengetahun korang jugak, Dani dah minum susu formula. Sebab susu aku tak cukup utk supply dani punye demand mase aku bekerja. Akhirnya, aku tewas juga… ni sebab preparation mase sebelum bersalin ari tu tak berape sangat.. kalau surf kat internet, aku focus kat pengalaman bersalin je… persediaan utk pam susu mase pantang, aku baca gitu2 je. Asal ado. Hehe. Tu yang aku tak buat stok sangat tu. Kalau ade rezeki, anak kedua nanti aku nekad utk breastfeed sepenuhnya. Mase tu maybe ilmu penuh di dada kan..:)

Dani minum susu formula tak banyak mane. Mase aku kerja aku bekalkan dia susu ibu macam biasa n aku kasik jugak susu formula kat babysitter dani. Standby, takut2 susu tak cukup. Baby boy mmg banyak minum susu. Huissshhh..letih den tau.

Sekarang ni, nak maintain kan susu ibu aku ni supaya tak kering adelah dengan cara kerapkan pam. Dengan tujuan utk kosongkan breast kita tu, n susu baru akan terhasil gituuu..hehe..thanks to Fiza n kak N (geng ibu menyusu) atas advice diorang… diorang yang banyak mmbantu selama ni…

Oklah, dani dah lena, aku pun dah ngantuk. Jadik aku nk stop kat sini dulu. Nak tdo… Gud nite…

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

5 comments:

Puan Jiha said...

ala dani ensem.. dah besar.. dh lama aunty jiha tak blogwalking

attyfir said...

sekejap je dani dah besau ..chinesse look..ensem

Unknown said...

oyeke akak pon nak kene carik ilmu siap2 penuhkan di dada mulai skg :)

Kaklong @ Izan said...

Alahai...sdhnya n3 kali ni...sy yg BF anak terasa sgt sdhnya bila jd camtu...Dani alamia keliru puting lah tu....

Alhamdulillah syafiqah mash blm alami simptom cmtu....kn get ready ni...huhu...bmbg gak...

Ops..jgn bmbg2...nnt susu kurang..haha..(pujuk dr sndr)...;))

mummy-aulia' said...

tumpang sedih jugak..yana dah try buat skin to skin contact?masa anak sy jd camni dulu, sy buat skin to skin contact.alhamdulillah, berkesan.
pastu cuba pelbagaikan position nyusu.maybe ada position yg dia suka kot.n time dia tgh mamai, yana nyusukan dia.cuba dulu tau

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...